fredag 25. mai 2012

The Help

Følgende innlegg blei kladdet i eksamenstida:

Jeg har lest ei bok! woho!

Ikke at det vanligvis er en uvanlig hendelse i mitt liv, men ettersom det har vært eksamenslitteratur i all lesetid siden januar, så er det uvant å lese noe annet. Heldigvis har jeg en klok mor med gode overtalelsesevner som dro meg med til Kreta på leseferie. Der klarte jeg faktisk å få lest ut "The Help" av Kathryn Stockett, i tillegg til eksamensnotater.

Jeg valgte å lese den på engelsk etter oppfordring fra ei venninne, og er veldig fornøyd med valget. Språket gjorde mye av boka for meg, og jeg kunne høre Minny og Aibileen mens jeg leste.
Historiene om mørkhudede hushjelper i sørstatene i tiden der segregeringen blei satt på prøve er fascinerende, og hverdagsskildringene gode. For ei som var litt over middels opptatt av emnet på videregående traff jo temaet hjerterota.
Jeg var litt skeptisk etter et noe, fra min side, ublidt møte med Hislops "Øya". Det er noe uklart i klassifiseringen i litteratur skrevet av kvinner som blir salgssuksesser, som gjør at det er vanskelig å stole på at du får det du forventer. "Øya" bommet på mine forventninger, "The Help" traff.

Selv satte jeg mest pris på alle de ulike hverdagsskildringene, som viste at vi kan være forskjellige på overflaten, men at alle har sine problemer å stri med.

Les!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)